Wednesday, May 16, 2007

Previu - Jangan Pandang Belakang - Adakah ini adalah salah satu filem seram Melayu yang boleh dianggap terbaik ketika ini?...


Kisah misteri yang cukup menyeramkan ini mengisahkan seorang pemuda bernama Darma (Pierre Andre) yang cuba mencari kepastian tentang sebab kematian tunangnya, Rose (Intan Ladynana). Rose telah didapati mati tanpa diketahui punca sebenar. Darma bersama adik kembar Rose bernama Seri (juga lakonan Intan Ladyana) yang cukup mengenali keperibadian Rose cuba mencari jawapannya. Rose yang mereka kenali adalah seorang yang periang dan ceria.
Mereka telah pergi ke rumah Rose untuk memulakan siasatan dan di sana Darma telah menemui sebiji botol. Darma mengambilnya dan membawa pulang botol tersebut. Darma dan Seri mengesyaki sesuatu perkara yang pelik dan aneh berlaku di sebalik kematian Rose. Ramalan mereka dikukuhkan dengan beberapa perkara yang berlaku dan ditemui termasuk imej pada kamera digital Rose yang mereka temui.
Selepas itu, hidup Darma tidak lagi tenteram. Setiap hari dia diganggu oleh ’sesuatu’ dengan gangguan yang amat dahsyat. Pelbagai peristiwa pelik dan menyeramkan berlaku ke atas Darma. Hidup Darma berubah kepada seorang yang tidak terurus dan menjejaskan prestasi kerjanya.Mendengar nasihat Daim (Jalaluddin Hassan) iaitu bos di tempat kerjanya, Darma mengambil cuti selama seminggu untuk menenangkan jiwanya. Peluang itu digunakan oleh Darma untuk berubat di kampung. Di sana, Darma meminta pertolongan ibu saudaranya iaitu Mak Lang (Khatijah Tan). Mak Lang tinggal di kampung bersama anaknya, Lin (Rio Elani) dan ibunya yang juga Opah kepada Darma (Rusminah Sidek) yang sudah nyanyok.Di kampung, Darma semakin hampir menemui punca kematian Rose tetapi dia dikejutkan dengan satu perkara yang susah untuk diterima oleh akalnya mahu pun Seri. Apakah perkara tersebut dan mampukah Darma keluar dari belengu yang menganggu hidupnya setiap hari?Segalanya akan terjawab dalam filem ini. Kepada anda semua, walau apapun yang terjadi, sesekali pun JANGAN PANDANG BELAKANG kerana apabila yang mati bertemu yang hidup, segala kemungkinan pasti berlaku!
Pengarah : Ahmad Idham
Kategori : Filem
CerekaBahasa : Bahasa Melayu
Genre : Seram, Ngeri
Klasifikasi : U - Untuk tontonan umum
Pelakon
Pierre Andre: Darma (Pelakon Utama)
Intan Ladyana: Rose & Seri (Pelakon Utama)
Khatijah Tan : Mak Lang (Pelakon Utama)
Mak Mah : Opah (Pelakon Pembantu)
Rio Elani : Lin (Pelakon Pembantu)
Pendapat aku:
dah tgk....
wpun aku xmenjerit sbb membe aku kat sblh siap smapai nk masuk bwh krusi..hukhukhuk..tp cite nih best lah, wpun ada antu cm lawak sket..erm... opah dia lawak tp seram..hehe..tkg weh..rugi.. tp cite nih byk terkejut2..elemen korea antu merangkak n lif ada..ada satu part antu men rambut..huhu..cm iklan rejoicee lak..:) tp njoyz..stakat nih cite antu yg kat msia , nih paling best..slain zaman noorkumalasari dulu lah..huhuhuhuhuhu... best... aku tgk masa depa layan gambaq nih semua pakai filter kat mata.. samaada ngan baju, tudung ataupon jari2 tangan...tapi klimaks dia x best sangat... anti klimaks...70% first memang amat best.. penuh dengan kejutan.. 30% last kureng skit..kesimpulannya... salah satu filem seram tipikal malaysia yang best...

2 idea sahaja:

Khutub Kannah said...

mmg layan gak laa crita nih...kira ok la...suspen menjadi...

crunchyahcock said...

tapi ingat..... jangan pandang blakang....ada kapel tgh beromen!